ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ separator ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ separator ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΕΣΒΟΥ
Facebook Επικοινωνία
Κυριακη 22 Δεκεμβριου 2024
Διεύθυνση ΑΡΙΩΝΟΣ 6, ΜΥΤΙΛΗΝΗseparator Τηλέφωνο 22510-25524separator Fax 22510-28741separator Επικοινωνία ef_dimokratis@otenet.gr
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024

Επίκαιρα

Ημερομηνία28 Φεβρουαριου 2024
Πόλωση στα social media: πολιτική & κοινωνία σε ακήρυκτο πόλεμο
Πόλωση στα social media: πολιτική & κοινωνία σε ακήρυκτο πόλεμο

Του Φίλιππου Ζάχαρη (zachfil64@gmail.com)

Πόσο πολωτικός είναι ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Πόσο συντελούν και σε ποιο ποσοστό στη συνολική αντιπαράθεση των ανθρώπων  στην πολιτική και την κοινωνία; Αποτελούν τελικά την ιδανική λύση για την πληροφόρηση και την κινητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας σε διάφορους τομείς; Και αν ναι, κατά πόσο; Μήπως τελικά δεν είναι παρά απλά ένα μέσο αυτοπροβολής και εικονικού λόγου, που στην ουσία δεν λαμβάνει υπόψιν της η εκάστοτε εξουσία παρά το γεγονός ότι αυτή τα χρησιμοποιεί ενίοτε για να χειραγωγεί;

Είναι γεγονός ότι τα λεγόμενα social media έχουν καταδυναστεύσει και εγκλωβίσει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, με την εθιστική τους ισχύ και την διατράνωση του ατομισμού σε όλα τα επίπεδα της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Ακόμη περισσότερο, ως εργαλεία των κυβερνήσεων ανά τον κόσμο διασπείρουν σε ολοένα και μεγαλύτερα ποσοστά συγκριτικά με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο ειδήσεις που αλιεύονται στη στιγμή και ίσως χωνεύονται καλύτερα.

Δεν παύουν, όμως, να αποτελούν ταυτόχρονα και πονοκέφαλο. Στην Ελλάδα, όπως και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου, όχι απλά προκαλούν εθισμό και εξάρτηση, αλλά οξύνουν επιπλέον και τις αντιπαραθέσεις σε πολιτικό, κοινωνικό ή θρησκευτικό επίπεδο.

Οι διάλογοι δεν είναι γόνιμοι με απευθείας παρουσία παρά τηλεγραφικοί και απρόσωποι με στερεότυπες και ψυχρές ερωτοαπαντήσεις ή φωτό χωρίς συναίσθημα και ψυχή. Εν ολίγοις, η πόλωση που προκαλείται ξεπερνά ενίοτε τα επιτρεπτά όρια. Και ειδικά όταν πολιτικοί ανταλλάσσουν από βιαστικές δηλώσεις μέχρι ύβρεις μέσω εμπρηστικών αναρτήσεων.

Ποιες λοιπόν, θα μπορούσαν να  είναι οι παρεμβάσεις και οι συστάσεις προς την πολιτική σφαίρα; Ποιος ο ρόλος της χρηματοδότησης και διαφήμισης;

Αυτό ακριβώς διαπιστώνει και η παρακάτω σχετική μελέτη. Ας δούμε τα πράγματα από κοντά και ας στοχαστούμε διεξοδικά, στην προσπάθειά μας να αναζητήσουμε λύσεις και απαντήσεις σε ένα τόσο σημαντικό θέμα που μας αφορά όλους ανεξαρτήτου ηλικίας και κοινωνικο-οικονομικής κατάστασης. Και ποιος ξέρει, ίσως κάποτε αλλάξουν οι εποχές.

Οι ερευνητές προειδοποιούν για σοβαρή πόλωση διαμέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης αναφύεται ως απειλή για την υφιστάμενη δημοκρατία. Οι συστάσεις προς τους πολιτικούς περιλαμβάνουν μεταρρύθμιση της χρηματοδότησης των μέσων ενημέρωσης, συμβούλιο δεοντολογίας για την πολιτική διαφήμιση και ψηφιακή κλήση προς τους πολιτικούς.

Πράγματι και επί του προκειμένου στην Αυστρία, η διεπιστημονική ερευνητική ομάδα της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών (AW) εξέτασε διεξοδικά τον βαθμό στον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν απειλή για τη φιλελεύθερη δημοκρατία και κατέληξε σε έξι συστάσεις προς τους πολιτικούς.

Αυτές οι συστάσεις κυμαίνονται από τη μεταρρύθμιση της χρηματοδότησης των μέσων ενημέρωσης και τη σύσταση ενός συμβουλίου δεοντολογίας για την πολιτική διαφήμιση έως μια ψηφιακή έκκληση προς τους πολιτικούς.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν "ξεκάθαρα" κίνδυνο, όσον αφορά τη διαμόρφωση της δημόσιας σφαίρας, τη διαθεσιμότητα της πληροφόρησης, τη διαμόρφωση της γνώμης και της βούλησης και συνεπώς για τη φιλελεύθερη δημοκρατία, συνοψίζει η εν λόγω ερευνητική ομάδα, οι συστάσεις της οποίας παρουσιάστηκαν πριν λίγες ημέρες στην Αυστρία, σε εκδήλωση με συνεργασία με το Κοινοβούλιο στη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Χειραγώγηση

Πλατφόρμες όπως το TikTok, το X, το Instagram και το Facebook, αναφέρουν, χρησιμοποιούνται ενεργά για χειραγώγηση και πόλωση από πολιτικά υποκινούμενους φορείς, οι οποίοι, ως φωνητικές μειοψηφίες, προσελκύουν κυρίως την προσοχή με αρνητικές, συναισθηματικές και πολωτικές αναρτήσεις.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η προσοχή που δημιουργείται και τα έσοδα που προκύπτουν από αυτήν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των πλατφορμών, "η ποικιλομορφία των απόψεων και η ακρίβεια των γεγονότων παίζουν δευτερεύοντα ρόλο".

Για τους νέους ηλικίας 18 - 24 ετών, ωστόσο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ήδη την κύρια πηγή ειδήσεων στην Αυστρία. Αυτό βέβαια, ισχύει σε αμέτρητες περιοχές του πλανήτη.

Στο πλαίσιο του ρόλου της ως ανεξάρτητου συμβουλευτικού οργάνου, η προαναφερόμενη ερευνητική ομάδα ανέλυσε τις δυνατότητες και τα προβλήματα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη δημοκρατία και κατέληξε σε έξι συστάσεις προς τους υπεύθυνους λήψης πολιτικών αποφάσεων.

Κώδικας δεοντολογίας  

Για παράδειγμα, τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου θα πρέπει να επιβάλουν έναν "κώδικα δεοντολογίας" για τη συμπεριφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο οποίος θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε "ψηφιακή κλήση στην τάξη" σε περίπτωση που δεν τηρηθεί.

Η ανάληψη μιας λειτουργίας προτύπου στην πολιτική επικοινωνία, όταν αυτή πληρώνεται από τα χρήματα των φορολογουμένων, θα είχε εξαιρετικά συμβολικό αποτέλεσμα", δήλωσαν στο Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων εκπρόσωποι της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.

Μακροπρόθεσμα, η ενίσχυση των δεξιοτήτων των μέσων ενημέρωσης και η δημοκρατική εκπαίδευση του πληθυσμού είναι πολύ σημαντική.

Μια άλλη σύσταση αφορά τη μεταρρύθμιση των επιδοτήσεων των μέσων ενημέρωσης και της κατανομής των διαφημίσεων, η οποία, σύμφωνα με τους ερευνητές, θα είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στο τοπίο των μέσων ενημέρωσης από πραγματιστική και οικονομική άποψη.

Αυτό θα επέτρεπε στα ποιοτικά μέσα ενημέρωσης να λειτουργούν αποτελεσματικά ως gatekeepers. Προτείνεται επίσης, η παρακολούθηση του περιεχομένου, της συμπεριφοράς των χρηστών και της εμβέλειας της πολιτικής επικοινωνίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια.

Επιπλέον, παράλληλα με το Αυστριακό Συμβούλιο Διαφήμισης, ένα συμβούλιο δεοντολογίας για την πολιτική διαφήμιση και τις δημόσιες σχέσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να συμβάλει στη διασφάλιση της τήρησης των βασικών προτύπων και στον ψηφιακό κόσμο.

Δημοκρατικός έλεγχος

Η τελευταία σύσταση αφορά την ενίσχυση του δημοκρατικού ελέγχου των ψηφιακών πλατφορμών, προκειμένου να αποτραπούν, για παράδειγμα, οιονεί μονοπώλια. "Επίσης, δεν έχει συζητηθεί ακόμη αν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν δημόσιες πλατφόρμες και ενδιάμεσοι φορείς ευρωπαϊκού τύπου, ας πούμε δημόσια μέσα κοινωνικής δικτύωσης", λέει ο Matthias Karmasin διευθυντής του Ινστιτούτου Συγκριτικής Έρευνας για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.

Οι συστάσεις είναι τεκμηριωμένες και προκύπτουν από την ανασκόπηση της τρέχουσας κατάστασης της έρευνας. Ερωτηθείς εάν οι πολιτικοί ακούν και πάλι περισσότερο την επιστήμη, ο Karmasin δήλωσε ότι αυτό εξαρτάται από την εκάστοτε περίπτωση: "Η ενεργειακή μετάβαση, η κινητικότητα, ο εμβολιασμός ή η γενετική μηχανική είναι σημεία εκκίνησης όπου υπάρχουν διαφωνίες ανοιχτές σε διαχείριση και χειραγώγηση της οργής. Η φωνή της λογικής είναι συχνά σιωπηλή εδώ".

Ωστόσο, τα εμπειρικά στοιχεία δείχνουν ότι "οι πληγές της πανδημίας επουλώνονται σιγά - σιγά και η εμπιστοσύνη στην επιστήμη αυξάνεται και πάλι".

Ελλάδα

Μήπως δεν τα ζήσαμε όλα αυτά και στην Ελλάδα στα λεγόμενα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την περίοδο της πανδημίας; Μήπως δεν διασταύρωσαν τα ξίφη τους και δεν μονοπώλησαν το ενδιαφέρον στα social media οι πρεσβευτές θεωριών συνωμοσίας και οι αμέτρητοι διαξιφισμοί για τον ρόλο της επιστήμης;

Οι εν λόγω συστάσεις, κατά την άποψή μου προς την πολιτική, θα πρέπει να γίνουν και εδώ. Γιατί και στα εγχώρια social media, o ακήρυκτος πόλεμος των πολιτικών κομμάτων και των εκπροσώπων τους συνεχίζεται. Πρέπει λοιπόν να μπει κάποιος φραγμός.

Γιατί πρόκειται για ασυδοσία και όργιο παραπληροφόρησης, καθώς λέγονται πολλά πράγματα, ειδήσεις και ανακοινώσεις, χωρίς το παραμικρό φιλτράρισμα.

Εξού και ο υφιστάμενος αδιόρατος εκφυλισμός της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Τελευταίες ειδήσεις
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Διαφήμιση
Resource id #8
Διαφήμιση
Μέλος
Εξώφυλλο
> <
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ

    Διαφήμιση
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
    Holter πίεσης και ρυθμού
    Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
    Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
    Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
    aroniskos@gmail.com

    Φυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist

    Διαφήμιση
    Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
    Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
    Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
    Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
    τηλ. 22510-54898- 6977957180
  • ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ

    Διαφήμιση
    ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
    Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
    Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
    Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065

    Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος

    Διαφήμιση
    Έλενα Μπούμπα
    Στρατιωτικός Ιατρός
    Διδ.Παν.Αθηνών
    Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
    Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
    2102467085 & 6938502258
    email- elenboumpa@gmail.com
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ

    Διαφήμιση
    ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
    Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
    Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
    τηλ. 22510 43377
    Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
    22540 26652- κιν.6974117849

    ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ

    Διαφήμιση
    ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
    ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
    ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
    ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
    ΤΗΛ:22510-55711
    ΚΙΝ:6942405440
  • ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ

    Διαφήμιση
    ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
    θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
    Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
    ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
    22510-43366 6972332594

    Book and Art

    Διαφήμιση
    ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
    Βάλια Μπαρμπατιώτη
    Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
    τηλ:22510-37961
    www.facebook.com/Book.and.Art.Mytilini
  • ψαράδικο

    Διαφήμιση
    ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
    Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
    Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
    τηλ. 22510 34333

    ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ

    Διαφήμιση
    Γαζής Χαράλαμπος
    Γεωπόνος ΤΕ
    Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
    τηλ.: 6946167995
  • Αυγοπωλείο Χατζέλη

    Διαφήμιση
    Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
    Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
    Οδυσσέα Ελύτη 20
    τηλ.2251306790

    Κάβα Κουτσουραδή

    Διαφήμιση
    Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
    Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
    Τηλ. 2251022213
  • Μεζεδοπωλείο- Ουζερί

    Διαφήμιση
    "Απάγκιο"
    Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
    οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
    τηλ. 22510 20797

    Elysion Hotel

    Διαφήμιση
    Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
    Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
    Τηλέφωνο: 2251 061531-2
    Fax:22510 61294
    Website: www.elysion.gr
  • ΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ

    Διαφήμιση
    ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
    ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
    ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
    ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
    ΤΗΛ:2251022255/6945353105
    email:nprot@yahoo.gr

    Europcar

    Διαφήμιση
    AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
    www.europcar-lesvos.com
    info@europcar-lesvos.com
  • Αρχιτέκτων - Μηχανικός

    Διαφήμιση
    Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
    Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
    Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
    τηλ. 6946140998-6957593484
ΜΥΤΙΛΗΝΗ ΚΑΙΡΟΣ Μικρές Αγγελίες
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ

Βρείτε άμεσα αυτό που ζητάτε