ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ separator ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ separator ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΕΣΒΟΥ
Facebook Επικοινωνία
Κυριακη 22 Δεκεμβριου 2024
Διεύθυνση ΑΡΙΩΝΟΣ 6, ΜΥΤΙΛΗΝΗseparator Τηλέφωνο 22510-25524separator Fax 22510-28741separator Επικοινωνία ef_dimokratis@otenet.gr
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Επίκαιρα

Ημερομηνία30 Νοεμβριου 2021
Καρκίνος & ΜΜΕ
Καρκίνος & ΜΜΕ

Του Φίλιππου Ζάχαρη (zachfil64@gmail.com)

Θα μπορούσε να πει κανείς πολλά για το εν λόγω θέμα, να αναπτύξει ποικίλες θεωρίες, να επισημάνει τραγικά λάθη, παραλείψεις και αβλεψίες που επιφέρουν παραπληροφόρηση, να εξηγήσει τους παράγοντες που οδηγούν σε αυτή ακριβώς την παραπληροφόρηση σε ένα τόσο σοβαρό θέμα που αφορά την ασθένεια του καρκίνου.

Ο πρωτεργάτης της Θεωρίας της Καλλιέργειας Προτύπων (Cultivation Analysis), ο ποιητής και δημοσιογράφος George Gerbner, ήταν αυτός που επεξεργάστηκε έναν πλήρη και περιεκτικό ορισμό της έννοιας «επικοινωνία» στις κοινωνικές επιστήμες, ως κοινωνική αλληλόδραση μέσω μηνυμάτων.

H Θεωρία της Καλλιέργειας Προτύπων μελετά την επίδραση των ΜΜΕ στις στάσεις, πεποιθήσεις και αντιλήψεις των ατόμων για την πραγματικότητα. Σύμφωνα με την θέση του Gerbner, τα διάφορα «κείμενα», τα οποία από την άποψη του περιεχομένου αποκαλούν «ιστορίες», δεν είναι αντανάκλαση της πραγματικότητας αλλά κοινωνικές κατασκευές, που διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και τελικά συμβάλλουν, ώστε να διαμορφώνεται μέσω των στάσεων και συμπεριφορών μας ο ίδιος ο κόσμος.

Οι θεωρητικοί της Καλλιέργειας Προτύπων, αλλά και οι εκείνοι της Φιλοσοφικής Σχολής της Φρανκφούρτης δέχονται ότι η τηλεόραση και τα ΜΜΕ είναι προέκταση του βιομηχανικού καπιταλισμού, μη δεχόμενοι ότι οι ιστορίες είναι αντανάκλαση της πραγματικότητας, αλλά κοινωνική κατασκευή και κατασκευαστής της πραγματικότητας. 

Πώς συνδέονται όλα αυτά με το σημερινό θέμα που αφορά τα κριτήρια για την επιλογή ειδήσεων που αφορούν τον καρκίνο; Η απάντηση είναι σαφής: η επιλογή έχει να κάνει σε πολλές των περιπτώσεων με την κατάλληλα πασπαλισμένη από δραματοποιημένες φράσεις και τίτλους προβολή της ασθένειας και των ασθενών που την υφίστανται, με την πρόκληση των αντίστοιχων συναισθημάτων που στοχεύει εν πολλοίς στην αύξηση της τηλεθέασης σε ότι αφορά την τηλεόραση, με δεδομένο ότι η εικόνα έχει επίσης κυρίαρχο ρόλο, κάτι που επιφέρει τις αντίστοιχες στάσεις, πεποιθήσεις και αντιλήψεις των αναγνωστών, τηλεθεατών και ακροατών για την ασθένεια του καρκίνου.

Χαρακτηριστικές σε όλους μας είναι οι χτυπητές φράσεις και λέξεις που μπαίνουν και ως κύριοι τίτλοι σε έντυπα και sites του τύπου «επάρατη νόσος», «τον/την χτύπησε ο καρκίνος», «τον έφαγε ο καρκίνος», «νίκησε τον καρκίνο», «επαναστατική μέθοδος διάγνωσης του καρκίνου», «βρέθηκε το φάρμακο για τον καρκίνο;» ή πιο light εκδοχές που συνδέονται με ελπιδοφόρα νέα και μηνύματα από επιστημονικές μελέτες όπως «αναθαρρούν οι επιστήμονες από νέα μελέτη» αλλά και αφηγήσεις προσωπικών ιστοριών με μελοδραματικό χαρακτήρα με τίτλους όπως «πήγε στην κόλαση και ήρθε» ή «ως δια μαγείας εξαφανίστηκαν οι όγκοι» κλπ.

Όπως διαπιστώνουμε εδώ, ένας είναι ο κυρίαρχος στόχος: η προσέλκυση περισσότερων θεατών, ακροατών και αναγνωστών, η τηλεθέαση, η ακροαματικότητα αλλά και η επισκεψιμότητα καθώς μιλάμε για site, λαμβανομένου επίσης υπόψιν ότι τα social media  όπου αναρτώνται τα σχετικά κείμενα και άρθρα, κάνουν θαυματουργή διαφημιστική δουλειά.  

Στην περίπτωση αυτή λοιπόν, μιλάμε για την περιγραφή του καρκίνου ως ένα τρομακτικό γεγονός, ως μία ανίατη ασθένεια από την οποία λίγοι βγαίνουν νικητές, για μια «καταραμένη νόσο» (άρα ο νοσούντας αυτόματα περιθωριοποιείται), για κάτι που δεν πρέπει να συμβεί γιατί θα έχει σοβαρές συνέπειες στην ψυχο- κοινωνικο-οικονομική κατάσταση του ατόμου.

Μοιραία λοιπόν, με αυτού του είδους την απεικόνιση του καρκίνου προκύπτει η ανάλογη κοινωνική κατασκευή που προανέφερα, καθώς η εν λόγω ασθένεια ως ασθένεια δεν απηχεί την πραγματικότητα, αλλά αποτελεί κοινωνική κατασκευή. Με λίγα λόγια, οι πάσχοντες από καρκίνο κατηγοριοποιούνται κοινωνικά με άμεση επίδραση στον τρόπο ζωής τους. Τα στερεότυπα είναι πανταχού παρόντα και οι ασθενείς αποκαλούνται συνηθέστερα «άτυχοι».

Για πολλά ελληνικά ΜΜΕ ο καρκίνος αντιμετωπίζεται ως μεγάλη πληγή, την ίδια στιγμή που ο θάνατος επικρέμεται ως Δαμόκλειος σπάθη. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι πολλές άλλες ασθένειες είναι πολύ πιο επικίνδυνες αλλά δεν είναι «μάστιγα».

Πέραν, όμως, της προσέλκυσης τηλεθεατών και ακροατών, τα ΜΜΕ έχουν έναν ακόμη λόγο να προβάλλουν τοιουτοτρόπως τις ειδήσεις για τον καρκίνο: Να μοιράσουν ελπίδες ή λύπη, να πρωτοτυπήσουν αν πρόκειται για κάποια αλίευση αποκλειστικής είδησης, να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για το ποιο Μέσον έχει το καλύτερο δίκτυο πληροφόρησης, ποιος/ποια δημοσιογράφος έβγαλε «λαυράκι» ή πρώτος την έκτακτη είδηση, που είναι και πάλι άμεσα συνυφασμένη με τον χτυπητό τίτλο ή μεσότιτλο.

Δεν θέλω με όλα αυτά να πω πως ο καρκίνος χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς στα Μedia αν και αυτό γίνεται επιλεκτικά απλά να υπενθυμίσω ότι ο στόχος, που είναι η σωστή και εμπεριστατωμένη πληροφόρηση του κοινού στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν επιτυγχάνεται.

Για του λόγου το αληθές, αρκεί να κάνουμε μία μικρή δημοσκόπηση για την γνώμη του μέσου πολίτη για τον καρκίνο που εξακολουθεί να είναι αρνητική, χωρίς την παραμικρή θετική χροιά, παρά το γεγονός ότι η επιστήμη έχει κάνει μεγάλα άλματα και πολλές μορφές καρκίνου τις έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά με ανοσοθεραπείες και άλλου είδους στοχευμένες θεραπείες. 

Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, η ασθένεια του καρκίνου εξακολουθεί να συνοδεύεται από ποικίλα στερεότυπα και αποτελεί φραστικά μία συνεχή απειλή. Και αυτό σε αντιδιαστολή με τις επιστημονικές εξελίξεις, αλλά και την μετατροπή πολλών μορφών καρκίνου σε χρόνια νόσο. Θέλει πολύ δουλειά ακόμη για τον αποστιγματισμό των καρκινοπαθών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Τελευταίες ειδήσεις
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Ημερομηνία20 Δεκεμβριου 2024
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Resource id #8
Μέλος
Εξώφυλλο
> <
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ

    Διαφήμιση
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
    Holter πίεσης και ρυθμού
    Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
    Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
    Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
    aroniskos@gmail.com

    Φυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist

    Διαφήμιση
    Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
    Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
    Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
    Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
    τηλ. 22510-54898- 6977957180
  • ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ

    Διαφήμιση
    ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
    Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
    Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
    Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065

    Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος

    Διαφήμιση
    Έλενα Μπούμπα
    Στρατιωτικός Ιατρός
    Διδ.Παν.Αθηνών
    Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
    Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
    2102467085 & 6938502258
    email- elenboumpa@gmail.com
  • ΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ

    Διαφήμιση
    ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
    Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
    Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
    τηλ. 22510 43377
    Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
    22540 26652- κιν.6974117849

    ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ

    Διαφήμιση
    ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
    ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
    ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
    ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
    ΤΗΛ:22510-55711
    ΚΙΝ:6942405440
  • ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ

    Διαφήμιση
    ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
    θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
    Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
    ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
    22510-43366 6972332594

    Book and Art

    Διαφήμιση
    ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
    Βάλια Μπαρμπατιώτη
    Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
    τηλ:22510-37961
    www.facebook.com/Book.and.Art.Mytilini
  • ψαράδικο

    Διαφήμιση
    ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
    Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
    Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
    τηλ. 22510 34333

    ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ

    Διαφήμιση
    Γαζής Χαράλαμπος
    Γεωπόνος ΤΕ
    Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
    τηλ.: 6946167995
  • Αυγοπωλείο Χατζέλη

    Διαφήμιση
    Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
    Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
    Οδυσσέα Ελύτη 20
    τηλ.2251306790

    Κάβα Κουτσουραδή

    Διαφήμιση
    Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
    Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
    Τηλ. 2251022213
  • Μεζεδοπωλείο- Ουζερί

    Διαφήμιση
    "Απάγκιο"
    Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
    οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
    τηλ. 22510 20797

    Elysion Hotel

    Διαφήμιση
    Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
    Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
    Τηλέφωνο: 2251 061531-2
    Fax:22510 61294
    Website: www.elysion.gr
  • ΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ

    Διαφήμιση
    ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
    ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
    ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
    ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
    ΤΗΛ:2251022255/6945353105
    email:nprot@yahoo.gr

    Europcar

    Διαφήμιση
    AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
    www.europcar-lesvos.com
    info@europcar-lesvos.com
  • Αρχιτέκτων - Μηχανικός

    Διαφήμιση
    Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
    Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
    Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
    τηλ. 6946140998-6957593484
ΜΥΤΙΛΗΝΗ ΚΑΙΡΟΣ Μικρές Αγγελίες
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ

Βρείτε άμεσα αυτό που ζητάτε