Η αβεβαιότητα σκοτώνει την αγορά
Χαμηλότερη των προσδοκιών αποδείχθηκε η φετινή περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, καθώς ο τζίρος των καταστημάτων ήταν πολύ μικρότερος και απ' αυτόν των Χριστουγέννων.
Όπως διευκρινίζει ο Κίμωνας Καζάζης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, «η αγορά στέγνωσε. Φοβάται. Αν και οι εκπτώσεις που έκαναν οι επαγγελματίες ήταν πάρα πολύ μεγάλες και κάτω από άλλες συνθήκες θα προσέλκυαν την πελατεία, εντούτοις η κίνηση ήταν υποτονική.
Οι αποκλίσεις και η πτώση κυμάνθηκε από 010%. Δεν είναι τεράστιες οι αποκλίσεις αυτές, όμως έστω και το μικρό τούτο ποσοστό, είναι δυσοίωνο για τις επιχειρήσεις». Ο Κ. Καζάζης επανέλαβε τη διαπίστωση που προκύπτει από την εμπειρία της αγοράς: «Η αβεβαιότητα σκοτώνει το εμπόριο. Και, δυστυχώς, σήμερα ο κόσμος, το αγοραστικό κοινό, δεν μπορεί να ξέρει τι μέρα του ξημερώνει. Είναι διστακτικός και δύσκολα ξοδεύει».
ΕΛΠΙΔΑ
Τώρα, με το βλέμμα στο Πάσχα, αλλά και στην επερχόμενη τουριστική περίοδο, οι καταστηματάρχες ευελπιστούν ότι θα τα καταφέρουν.
«Έχουμε την ελπίδα ότι τα πράγματα φέτος θα πάνε πολύ καλύτερα από την περσινή καλή απόδοση του τουρισμού. Είναι αλήθεια ότι αναθαρρήσαμε πέρυσι. Το ίδιο ευχόμαστε να γίνει και φέτος και μάλιστα με πολύ μεγαλύτερη απόδοση».
ΕΠΛΗΓΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Η ΛΗΜΝΟΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που αφορούν στην αγοραστική κίνηση των χειμερινών εκπτώσεων, στον Εμπορικό Σύλλογο Μυτιλήνης σημειώθηκε πτώση της τάξεως 010%, ενώ στον Εμπορικό Σύλλογο Λήμνου, η πτώση ήταν πολύ μεγαλύτερη, αφού κυμάνθηκε από 3140%.
ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Τα καταστήματα θα εξακολουθήσουν τις εκπτώσεις με τη μορφή προσφορών και εξαντλήσεως των αποθεμάτων και μέχρι την αλλαγή βιτρίνας τους.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Η ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) εκτιμά ότι οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, να πλησιάσουν τα επίπεδα του περσινού τζίρου, χωρίς, όμως, αποτέλεσμα, αφού μεσοσταθμικά η μείωση πανελλαδικά κυμάνθηκε στο -17,3%, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία και το ποσοστό της πτώσης του κύκλου εργασιών του πρώτου διμήνου του 2015, στα επίπεδα της μεταβολής μεταξύ των ετών 2011/2010 (-17,64%).
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς και με στοιχεία από μικρομεσαίες και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, δεν επιτρέπουν να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς.
Έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως η πολιτική λιτότητας έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά των τελευταίων δύο ετών έχουν παγιωθεί. Η εγχώρια αγορά, τον Ιανουάριο του 2015 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014 σημείωσε κατακόρυφη πτώση -2,8% από -1,5% (Ιανουάριος 2014/2013), με αποτέλεσμα η αδιάλειπτη για 23ο μήνα υποχώρηση του επιπέδου των τιμών να διαμορφώσει τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις 104,32 μονάδες, εξέλιξη που συνιστά τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων περίπου 4,5 ετών.
Το επίπεδο των εκπτώσεων τη χειμερινή περίοδο κυμάνθηκε για τις περισσότερες επιχειρήσεις, σε ποσοστό 46%, μεταξύ 20% και 40%, ενώ μία στις τρεις είχαν εκπτώσεις στα προϊόντα τους άνω του 40%, ενώ υπήρξαν και επιχειρήσεις με πολύ υψηλά ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και στο 80%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, υπάρχει σαφής διαφοροποίηση του επιπέδου της έκπτωσης, ανάλογα με τον κλάδο δραστηριοποίησης της επιχείρησης. Τα καταστήματα με είδη οικιακού εξοπλισμού, καθώς και οι επιχειρήσεις με είδη ψυχαγωγίας και επιμορφωτικά είδη, είχαν χαμηλότερο επίπεδο εκπτώσεων σε σύγκριση με τις επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης - υπόδησης.
Η χειμερινή εκπτωτική περίοδος όσον αφορά τις πωλήσεις κινήθηκε για την πλειονότητα των επιχειρήσεων σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή. Αναλυτικότερα, επτά στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να είναι σε χαμηλότερα επίπεδα το 2015 σε σύγκριση με το 2014, περίπου μία στις τέσσερις στα ίδια επίπεδα και μία στις δέκα να έχει υψηλότερες. Ο κλάδος που δέχθηκε τη μεγαλύτερη πίεση είναι της ένδυσης υπόδησης, όπου το ποσοστό των επιχειρήσεων με χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι ανέρχεται στο 76,5%. Επίσης, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2014 πάνω από 30.000 παρουσίασαν μικρότερο τζίρο τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2015 σε σύγκριση με το 2014.
Όσον αφορά το μέγεθος της μείωσης των πωλήσεων σε σύγκριση με το 2014 διαπιστώθηκε ότι μία στις τέσσερις επιχειρήσεις εμφάνισε απώλεια τζίρου μεγαλύτερη του 40%, μία στις πέντε 31% με 40%, μία στις τέσσερις 21% με 30% καθώς και 11% με 20% και τέλος μόλις μία στις δέκα είχε μικρότερες πωλήσεις μεταξύ 1% έως 10%.
Συνοψίζοντας επισημαίνεται ότι:
-Το έντονο πρόβλημα ρευστότητας σε συνδυασμό με τις πολιτικές εξελίξεις επιδείνωσαν περαιτέρω την κατανάλωση.
-Η εγχώρια αγορά, αδυνατεί να αντιδράσει στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων, των χαμηλών εισοδημάτων, της υψηλής ανεργίας και της φτώχειας.
-Ο αποπληθωρισμός στην ελληνική αγορά, όχι μόνο έχει παγιωθεί, αλλά επιδεινώθηκε περισσότερο τον φετινό Ιανουάριο.
-Οι πολιτικές διευθετήσεις δημιούργησαν επιπλέον καταναλωτική αδράνεια και εξασθένιση κάθε ενδιαφέροντός για αγορές την προεκλογική περίοδο.
-Φοβία του δυνητικού καταναλωτή τη μετεκλογική περίοδο και μέχρι την επίτευξη της πρώτης συμφωνίας με τους δανειστές.
-Η τρύπα στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων, εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από ένα δις ευρώ, δημιουργώντας μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά.
Πίνακας 1: Εξέλιξη τζίρου σε καταστήματα λιανικής, κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων (Ιανουάριος - Φεβρουάριος)
|
||||||||
Σε απόλυτα ποσά (δις ευρώ) |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 (εκτίμηση) |
8,83 |
8,65 |
9,24 |
7,61 |
6,47 |
5,50 |
5,37 |
4,44 |
|
(%) Μεταβολές (Πηγή ΕΛ.ΣΤΑΤ) |
2009/2008 |
2010/2009 |
2011/2010 |
2012/2011 |
2013/2012 |
2014/2013
|
2015/2014 (εκτίμηση) |
|
-2,03% |
6,75% |
-17,64% |
-14,89% |
-15,00% |
-2,37% |
-17,3% |
ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
Holter πίεσης και ρυθμού
Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
aroniskos@gmail.comΦυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist
Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
τηλ. 22510-54898- 6977957180ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Έλενα Μπούμπα
Στρατιωτικός Ιατρός
Διδ.Παν.Αθηνών
Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
2102467085 & 6938502258
email- elenboumpa@gmail.comΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ
ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
τηλ. 22510 43377
Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
22540 26652- κιν.6974117849ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
ΤΗΛ:22510-55711
ΚΙΝ:6942405440ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ
ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
22510-43366 6972332594Book and Art
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
Βάλια Μπαρμπατιώτη
Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
τηλ:22510-37961
www.facebook.com/Book.and.Art.Mytiliniψαράδικο
ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
τηλ. 22510 34333ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ
Γαζής Χαράλαμπος
Γεωπόνος ΤΕ
Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
τηλ.: 6946167995Αυγοπωλείο Χατζέλη
Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
Οδυσσέα Ελύτη 20
τηλ.2251306790Κάβα Κουτσουραδή
Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
Τηλ. 2251022213Μεζεδοπωλείο- Ουζερί
"Απάγκιο"
Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
τηλ. 22510 20797Elysion Hotel
Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
Τηλέφωνο: 2251 061531-2
Fax:22510 61294
Website: www.elysion.grΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
ΤΗΛ:2251022255/6945353105
email:nprot@yahoo.grEuropcar
AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
www.europcar-lesvos.com
info@europcar-lesvos.comΑρχιτέκτων - Μηχανικός
Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
τηλ. 6946140998-6957593484