Επίκαιρα
Του Φίλιππου Ζάχαρη (zachfil64@gmail.com)
Συνταξιούχοι και ηλεκτρονικές συναλλαγές τραπεζικές ή μη συνήθως δεν πάνε μαζί. Τα ελλιπή προγράμματα στην χώρα μας από ένα κράτος που δεν φαίνεται να νοιάζεται ιδιαίτερα για την τρίτη ηλικία, φαίνεται πως επιδεινώνουν την κατάσταση σε ότι αφορά την σωστή και ενδελεχή τεχνολογική κατάρτιση σε αυτές τις ηλικίες, κάτι που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχει επιτευχθεί από χρόνια. Στην Ελλάδα συνήθως ακούει κανείς πως οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν να συγχρονιστούν με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα και τις συναλλαγές.
Πόση αλήθεια, όμως, κρύβει αυτή η φράση; Και είναι όντως έτσι, ώστε να βλέπουμε στο τέλος τις ατέλειωτες ουρές στα τραπεζικά υποκαταστήματα και τις διάφορες άλλες Υπηρεσίες και αυτό να αποδεικνύει του λόγου το αληθές; Θα μπορούσαν άραγε, οι άνθρωποι σε αυτή την ηλικία συνταξιούχοι ή μη να συμπορευθούν με την τεχνολογία και να κάνουν τις συναλλαγές τους χωρίς πρόβλημα;
Η απάντηση είναι πως ναι, θα μπορούσαν γιατί και θέληση υπάρχει και δίψα για μάθηση. Το όλο πρόβλημα εστιάζεται λοιπόν, στην ελλιπή πληροφόρηση αλλά και κατάρτιση, καθώς παρά την έκρηξη της τεχνολογίας και της ραγδαίας αλλαγής των συναλλαγών, κανείς δεν βοήθησε όλους αυτούς τους ανθρώπους να συμπορευθούν με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα και την ψηφιακή εποχή. Εν ολίγοις, το κράτος τους θεωρεί «τελειωμένους», άσχετα αν τους απομύζησε όταν ήταν νέοι με υπέρογκες κρατήσεις και φόρους που τώρα ανταποδίδει με ψίχουλα.
Ας δούμε όμως, τι πιστεύουν οι ευπαθείς ομάδες της τρίτης ηλικίας αναφορικά με την εξοικείωσή τους με την τεχνολογία, αλλά και τι θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς από τις απαντήσεις τους.
Πράγματι λοιπόν, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (EEKE), στο πλαίσιο του προγράμματος «Active Citizens Fund» υλοποιεί το έργο «Ψηφιακές Κοινότητες Τρίτης Ηλικίας» για την ενδυνάμωση των ευπαθών ομάδων της Τρίτης Ηλικίας. Σκοπός του έργου είναι η βελτίωση της ποιότητας διαβίωσης των επωφελουμένων και η προστασία του εισοδήματος και της περιουσίας τους.
Το έργο στοχεύει στην κατάρτιση 200 ατόμων (60+) στην ασφαλή χρήση χρηματοπιστωτικών προϊόντων, υπηρεσιών και διαδικασιών σε 10 πόλεις της Ελλάδας με μονοήμερα Εργαστήρια Κατάρτισης (5ώρες). Από τα άτομα που θα καταρτιστούν θα συγκροτηθεί ένα δίκτυο που με Μονάδα Κεντρικής Υποστήριξης την ΕΕΚΕ θα παρέχει επιτοπίως και συνεχώς τις εν λόγω υπηρεσίες σε νέους επωφελούμενους.
Μέσω ενός ειδικά διαμορφωμένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου διερευνήθηκαν δειγματοληπτικά αφενός το επίπεδο εξοικείωσης της κοινότητας στο διαδίκτυο, τις ηλεκτρονικές συσκευές και τις ψηφιακές συναλλαγές και υπηρεσίες και αφετέρου οι τάσεις και οι συνήθεις πρακτικές της τρίτης ηλικίας γύρω από αυτά τα θέματα. Σκοπός της ακολουθούμενης μελέτης είναι η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού υλικού.
Σε διαδικτυακή έρευνα που έλαβε λοιπόν, χώρα από 01/05/2020 έως 20/05/2020 στη διεύθυνση www.eeke-seniors.gr συμμετείχαν 366 άτομα, περίπου μισοί άνδρες και μισές γυναίκες. Οι περισσότεροι ήταν συνταξιούχοι με μηνιαίο εισόδημα 501-1500 ευρώ.
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δήλωσε από λίγη έως και καθόλου εξοικείωση με το Διαδίκτυο και έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα Δικαιώματα των Καταναλωτών για τη Διαδικτυακή Τραπεζική και το Ηλεκτρονικό Εμπόριο.
Οι περισσότεροι πάντως, χρησιμοποιούν μία ή και περισσότερες ηλεκτρονικές συσκευές, με κυριότερες τα έξυπνα τηλέφωνα και τους υπολογιστές.
Η πλειοψηφία προτιμά την εξυπηρέτηση σε φυσικό τραπεζικό κατάστημα, ωστόσο δηλώνουν θετική προδιάθεση στο να μπορούν να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους ψηφιακά, εξοικονομώντας χρόνο και κόπο, άσχετα που θέτουν θέμα ασφάλειας των ηλεκτρονικών συναλλαγών κυρίως λόγω γενικότερης μη εξοικείωσης με την ψηφιακή πραγματικότητα.
Λιγότεροι από τους μισούς πραγματοποιούν μια φορά την εβδομάδα ηλεκτρονικές συναλλαγές, κυρίως πληρωμές και παρακολούθηση λογαριασμών, μεταφορές χρημάτων και αγορές μέσω διαδικτύου. Γι' αυτές τις συναλλαγές χρησιμοποιούν κυρίως μία συγκεκριμένη κάρτα, όχι, όμως, προπληρωμένη.
Από αυτούς που δεν κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές κύριοι αποτρεπτικοί παράγοντες αποτελούν η μη-εξοικείωση και μη-κατανόηση της συνδεόμενης διαδικασίας. Εφόσον ξεπερνούσαν αυτά τα εμπόδια θα ήθελαν και εκείνοι να μπορούν να πληρώνουν και να παρακολουθούν λογαριασμούς, να μεταφέρουν χρήματα και να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές. Στην πλειοψηφία τους πάντως, παραμένουν σκεπτικοί.
Τι βλέπουμε από την μικρή αλλά σημαντική έρευνα; Ότι διάθεση για ενημέρωση υπάρχει, παρά τις πληροφοριακές ελλείψεις. Η καχυποψία παραμένει βέβαια, ως ένας από τους βασικότερους λόγους της μη εξοικείωσης. Όμως, με συνολικά υποστηρικτικά προγράμματα, αυτά τα προβλήματα θα μπορούσαν να επιλυθούν. Και σε τελική ανάλυση, ποιος ευθύνεται εκτός από το επίσημο κράτος για όλο αυτό το πληροφοριακό έλλειμμα;
Λύσεις υπάρχουν πάντα και ειδικά σε μία χώρα που θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή. Οι ουρές στα τραπεζικά υποκαταστήματα, τις εφορίες και τα Ταμεία, που τώρα μόνο λόγω Covid περιορίστηκαν, θα μπορούσαν να πάψουν αν υπάρχει θέληση και πρωτοβουλία σε όλα τα επίπεδα. Η δε πανδημία είναι μεν μια ευκαιρία, όμως επειδή ακριβώς τις συναλλαγές αναλαμβάνουν να τις διεκπεραιώσουν οι νεώτεροι σε ηλικία, το πράγμα δεν αλλάζει.
Οι ευπαθείς ομάδες της τρίτης ηλικίες πρέπει να τυγχάνουν της ανάλογης μεταχείρισης από το κράτος. Αν αυτό δεν έχει προεπιλέξει να τους αφήσει αβοήθητους, αφού βέβαια πρώτα τους έστυψε σαν λεμονόκουπα.
ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
Holter πίεσης και ρυθμού
Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
aroniskos@gmail.comΦυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist
Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
τηλ. 22510-54898- 6977957180ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Έλενα Μπούμπα
Στρατιωτικός Ιατρός
Διδ.Παν.Αθηνών
Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
2102467085 & 6938502258
email- elenboumpa@gmail.comΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ
ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
τηλ. 22510 43377
Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
22540 26652- κιν.6974117849ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
ΤΗΛ:22510-55711
ΚΙΝ:6942405440ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ
ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
22510-43366 6972332594Book and Art
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
Βάλια Μπαρμπατιώτη
Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
τηλ:22510-37961
www.facebook.com/Book.and.Art.Mytiliniψαράδικο
ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
τηλ. 22510 34333ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ
Γαζής Χαράλαμπος
Γεωπόνος ΤΕ
Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
τηλ.: 6946167995Αυγοπωλείο Χατζέλη
Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
Οδυσσέα Ελύτη 20
τηλ.2251306790Κάβα Κουτσουραδή
Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
Τηλ. 2251022213Μεζεδοπωλείο- Ουζερί
"Απάγκιο"
Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
τηλ. 22510 20797Elysion Hotel
Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
Τηλέφωνο: 2251 061531-2
Fax:22510 61294
Website: www.elysion.grΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
ΤΗΛ:2251022255/6945353105
email:nprot@yahoo.grEuropcar
AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
www.europcar-lesvos.com
info@europcar-lesvos.comΑρχιτέκτων - Μηχανικός
Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
τηλ. 6946140998-6957593484