Επίκαιρα
Του Φίλιππου Ζάχαρη (zachfil64@gmail.com)
Οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν, καθώς φαίνεται κατά την διάρκεια της πανδημίας. Και αυτό εν μέρει ήταν αναμενόμενο, καθώς από την πολύμηνη καραντίνα οι καταναλωτές είτε είχαν τη δυνατότητα και τον χρόνο να ψάξουν για περισσότερο ανθεκτικά και οικολογικά προϊόντα, είτε επένδυσαν με μεγαλύτερη προσοχή στην διατροφή, με δεδομένο τον μεγαλύτερο χρόνο παραμονής στο σπίτι.
Οι καταναλωτικές συνήθειες λοιπόν, διαφοροποιήθηκαν και αυτό μας δείχνει σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Κομισιόν, η οποία δημοσίευσε βασικά στοιχεία σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών το 2020.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, που διενεργήθηκε στα τέλη του 2020, δείχνουν τον αντίκτυπο που είχε η κρίση COVID-19 στα καταναλωτικά πρότυπα, καθώς οι καταναλωτές κάνουν τις αγορές τους πιο κοντά στην κατοικία τους και στηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις.
Ταυτόχρονα κάνουν οικολογικότερες επιλογές: οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για ανθεκτικότερα προϊόντα.
Τα πορίσματα συζητήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Καταναλωτών την περασμένη Δευτέρα, την ημέρα που εορτάζεται η Ευρωπαϊκή Ημέρα του Καταναλωτή.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
-Το 2020, το 71% των καταναλωτών πραγματοποίησε διαδικτυακές αγορές.
-Κατά μέσο όρο, το 38% των Ευρωπαίων ανησυχούσε για την εξόφληση των λογαριασμών του τον επόμενο μήνα. Παρατηρούνται σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών μελών: Οι οικονομικές ανησυχίες των πολιτών κυμαίνονταν από το 7% έως το 71%.
-Το 42% των καταναλωτών σκέφτηκε να αναβάλει μια σημαντική αγορά και το 80% είπε ότι δεν θα προγραμματίσει ταξίδια μέχρι να αποκατασταθεί η κανονικότητα στη χώρα του.
-Το 56% των καταναλωτών δήλωσε ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες επηρέασαν τις αποφάσεις του για αγορές και το 67% δήλωσε ότι αγόρασε προϊόντα που είναι καλύτερα για το περιβάλλον, ακόμη και αν είναι ακριβότερα. Επιπλέον, το 81% πραγματοποίησε αγορές πιο κοντά στην κατοικία του και στήριξε τοπικές επιχειρήσεις.
-Άλλες μεταβλητές δεν επηρεάστηκαν από την κρίση σε σύγκριση με προηγούμενες έρευνες. Για παράδειγμα, το επίπεδο εμπιστοσύνης των καταναλωτών στους λιανεμπόρους παρέμεινε υψηλό (στο 80%), η λεπτομερής γνώση των δικαιωμάτων των καταναλωτών παρέμεινε χαμηλή (στο 27%) και το ποσοστό των καταναλωτών που στις αγορές τους αντιμετώπισαν πρόβλημα για το οποίο κρίνουν ότι νομιμοποιούνται να υποβάλουν καταγγελία παρέμεινε χαμηλό (23%).
Από τα στοιχεία αυτά τα πιο σημαντικά, θα έλεγα, είναι αφενός η στροφή προς τα οικολογικά προϊόντα αλλά και η στήριξη της τοπικής αγοράς. Και αυτό σε μία εποχή όπου η κερδοφορία των μεγάλων αλυσίδων και πολυκαταστημάτων και ειδικά αυτών που αφορούν τα τρόφιμα αυξήθηκε, γιατί μέσα στην απομόνωση προέκυψαν νέες ανάγκες που σε άλλη περίπτωση μπορεί και να μην ίσχυαν. Ειδικά στον τομέα των τροφίμων τα κέρδη πολλαπλασιάστηκαν στα σούπερ μάρκετ. Το θετικό, όμως, είναι η στήριξη της τοπικής αγοράς, κάτι που το είχε ανάγκη εδώ και καιρό.
Πέρα απ' όλα αυτά όμως, ως αρνητικό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το γεγονός της ραγδαίας αύξησης των διαδικτυακών αγορών, που πραγματοποιούνται χωρίς την προσωπική παρουσία του αγοραστή καταναλωτή, που δεν του δίδεται η δυνατότητα να εξετάσει -με εξαίρεση τα σούπερ μάρκετ- το προϊόν αγοράς όσες πληροφορίες και να του παρέχονται από το διαδίκτυο, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσουν την φυσική παρουσία.
Νέες συνήθειες λοιπόν, γεννιούνται από την παρατεταμένη καραντίνα και η νοοτροπία των καταναλωτών αλλάζει. Με δεδομένο επίσης, ότι καταργείται η διαπροσωπική επαφή, τα πράγματα αλλάζουν κατά πολύ.
Εντούτοις, θα το τονίσω και πάλι, πως στα θετικά καταλογίζεται, σύμφωνα με την έρευνα της Κομισιόν, η στροφή προς τα οικολογικά προϊόντα.
Μαζί με αυτό, βέβαια και η αποφυγή του πλαστικού, όπως θα δούμε και παρακάτω από παλαιότερη έρευνα και συγκεκριμένα από το 2019.
Οι καταναλωτές προβληματίζονται ολοένα και περισσότερο για τη μόλυνση από πλαστικό. Μια παγκόσμια έρευνα το 2019, έδειξε ότι υπάρχει μια ισχυρή αντίδραση στη χρήση πλαστικών. Σύμφωνα με αυτή:
-82% των όσων απάντησαν στην έρευνα χρησιμοποιούν σκεύη πολλών χρήσεων, τα οποία πλένουν, αντί για πλαστικά σκεύη μιας χρήσης.
-72% των καταναλωτών που απάντησαν, φέρνουν μαζί τους τσάντα, που ξαναχρησιμοποιείται, όταν πηγαίνουν για ψώνια.
-62% των όσων απάντησαν χρησιμοποιούν φιάλες για νερό που ξαναγεμίζουν.
-55% των καταναλωτών, παγκοσμίως, ανησυχούν, διαρκώς και περισσότερο, για το περιβάλλον, παρά για την αύξηση στη χρήση πλαστικών μιας χρήσης, κατά την διάρκεια της πανδημίας.
-74% των καταναλωτών, σε Ευρώπη, Η.Π.Α και Νότια Αμερική είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για συσκευασίες φιλικές προς το περιβάλλον.
ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΑΡΩΝΗΣ
Holter πίεσης και ρυθμού
Δοκιμασία κοπώσεως Φορητός υπέρηχος
Μυτιλήνη Βουρνάζων 2 τηλ.2251302311
Γέρα:Παπάδος τηλ.22510-83600
aroniskos@gmail.comΦυσικοθεραπεύτρια Manual Therapist
Σταυρουλάκη-Γαλάτη Ιφιγένεια
Πτυχιούχος Φυσικοθεραπείας ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης-PAMP
Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ
Ασκληπιού 39 Χρυσομαλλούσα Μυτιλήνη
τηλ. 22510-54898- 6977957180ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΜΑΛΛΙΑΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Καλλιπόλεως 3,Νέα Σμύρνη, τηλ:210-9320215
Καβέτσου 10, Μυτιλήνη, τηλ: 2251038065Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Έλενα Μπούμπα
Στρατιωτικός Ιατρός
Διδ.Παν.Αθηνών
Διπλωματούχος Ευρ.Ακαδημίας
Πάρνηθας 95-97 Αχαρναί
2102467085 & 6938502258
email- elenboumpa@gmail.comΕΙΔΙΚΟΣ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΣ
ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Α.ΜΙΧΑΛΗΣ
Πτυχιούχος Παν. Αθηνών
Καβέτσου 32-Μυτιλήνη
τηλ. 22510 43377
Καρατζά 10-Μύρινα Λήμνου
22540 26652- κιν.6974117849ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΠΑΠΙΟΜΥΤΗΣ
ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΤΡΑΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32
ΤΗΛ:22510-55711
ΚΙΝ:6942405440ΕΝΔΟΚΡΙΝΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΒΗΤΟΛΟΓΟΣ
ΑΣΗΜΑΚΗΣ Ε. ΜΟΥΦΛΟΥΖΕΛΛΗΣ
θυρεοειδής Σακχαρώδης Διαβήτης 1,2&Κυήσεως
Οστεοπόρωση Διαταραχές Έμμηνου Ρύσεως
ΚΑΒΕΤΣΟΥ 32 ΜΥΤΙΛΗΝΗ & ΠΑΠΑΔΟΣ ΓΕΡΑΣ
22510-43366 6972332594Book and Art
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
Βάλια Μπαρμπατιώτη
Κομνηνάκη 5 Μυτιλήνη
τηλ:22510-37961
www.facebook.com/Book.and.Art.Mytiliniψαράδικο
ΦΡΕΣΚΑ ΨΑΡΙΑ & ΛΑΧΑΝΙΚΑ
Μαγειρευτά- Θαλασσινά φαγητά -σαλάτες- ψαρόσουπες -ψαρομεζέδες στη λαδόκολλα
Ψητά & Τηγανιτά κατόπιν παραγγελίας
τηλ. 22510 34333ΠΤΗΝΟ-ΦΑΡΜΑ ΓΕΡΑΣ
Γαζής Χαράλαμπος
Γεωπόνος ΤΕ
Κότες-κοκόρια-χήνες-γαλοπούλες-πάπιες-αυγά ελευθέρας βοσκής
τηλ.: 6946167995Αυγοπωλείο Χατζέλη
Αυγά και τοπικά παραδοσιακά προϊόντα
Κατάστημα στο πάρκινγκ Μυτιλήνη
Οδυσσέα Ελύτη 20
τηλ.2251306790Κάβα Κουτσουραδή
Κάβα ποτών στη Μυτιλήνη. Είμαστε κοντά σας από το 1986
Ικαρίας 6, Μυτιλήνη, 81100
Τηλ. 2251022213Μεζεδοπωλείο- Ουζερί
"Απάγκιο"
Εξαιρετικά σπιτικά φαγητά- Λεσβιακά τοπικά προϊόντα
οικονομικές τιμές-Ζωντανή μουσική κάθε Σάββατο
τηλ. 22510 20797Elysion Hotel
Elysion Hotel – Ξενοδοχείο γάμου
Διεύθυνση: Νεάπολη Μυτιλήνης
Τηλέφωνο: 2251 061531-2
Fax:22510 61294
Website: www.elysion.grΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΠΤΥΧ.ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Τ.Ε.
ΜΕΛΕΤΗ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
ΕΛ.ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ21&ΟΔ.ΕΛΥΤΗ 1ος ΟΡΟΦΟΣ
ΤΗΛ:2251022255/6945353105
email:nprot@yahoo.grEuropcar
AUTO MOTO LESVOS A.E Πάνος Σπανέλης. Κεντρικό:Κουντουριώτη 49Γ Μυτιλήνη τηλ:2251043313 fax42853 κιν.6976809252 Αεροδρόμιο:2251061665
www.europcar-lesvos.com
info@europcar-lesvos.comΑρχιτέκτων - Μηχανικός
Γ. Λίνος & Άννα Λίνου
Έκδοση οικοδομικών αδειών,τακτοποιήση αυθαιρέτων, ΠΕΑ,Κτηματολόγιο,επισκευές,ανακαινίσεις,πωλήσεις νεόδμητων
Γυμ. Δαυίδ 21 Μυτιλήνη
τηλ. 6946140998-6957593484